denise

tisdag, november 07, 2006

Lite vänlighet

Jag har de senaste dagarna funderat mycket på det där med att vara vänlig och vilka kedjereaktioner det kan sätta igång. Till exempel kassörskan i någon butik. Om jag är trevlig, ler, och tackar för hjälpen, så vet jag att i alla fall jag blir på bättre humör av det, så i vilket fall som helst så skadar det ju inte. Och jag är nästan säker på att kassörskan blir på bättre humör också.
Jag har jobbat i butik och vet hur mycket trevliga kunder gjorde för att höja mitt humör, och att det var samma sak för de jag jobbade med.
En trevlig kund gjorde att jag blev ännu lite trevligare mot efterkommande kunder på grund att jag blev så glad av den där första kunden, vilket förhoppningsvis i sin tur gjorde deras dag lite trevligare. Och då har vänligheten redan spridits, om man då tänker att de där efterkommande kunderna fortsätter att sprida det vidare till människor i deras närhet, ja, det är en väldigt trevlig tanke..
Så jag tänker absolut försöka komma ihåg att visa uppskattning för de som dyker upp i min omgivning, och kanske, förhoppningsvis, sätta igång en kedja av vänlighet..