denise

lördag, januari 20, 2007

Balansgång

Jag har funderat lite. Och pratat lite. Om balans. Det finns ju överallt, eller behöver i alla fall finnas överallt, i allting.

Var snäll, men inte så snäll att folk kör över dig - balans
Ät mat, men inte för mycket, inte för lite - balans
Må bra, men ibland behöver man må dåligt också - balans
Tyck att du är bra, men bli inte för egocentrerad - balans
Bli arg, men välj dina strider - balans
Bry dig om, men kväv inte - balans

Överallt behöver man försöka få till en bra jämnvikt, ett mellanläge. Något som i alla fall jag tycker kan vara otroligt svårt. Var är lagom, och flyttar sig inte den punkten hela tiden, beroende på tid, plats och situation?
Inte konstigt att det så ofta kan bli fel då.
När allting hela tiden förändras, är vad man gör i varje situation en chansning, ibland blir något som var rätt igår helt fel idag, och något som var fel för en månad sen, det som passar bäst imorgon.
Att jag blir rädd för att göra fel är ju inte underligt, men det är väl något jag helt enkelt måste lära mig är ok.